-
Samenvatting
Toezicht is voortdurend onderwerp van gesprek. Meestal in kritische zin. In Nederland kennen we verschillende soorten toezichthouders: autoriteiten, inspecties en andere toezichthoudende diensten. De beleidsvorming en ontwikkeling op het terrein van toezicht vond de laatste jaren in afzonderlijke vakjes plaats. In dit artikel wordt de kwestie aan de orde gesteld welke gemeenschappelijkheden er in te onderkennen zijn en of er andere verbindingen gemaakt zouden moeten worden. In de roep om te komen tot een kleinere overheid wordt het toezicht vooral kwantitatief benaderd en worden werkwijzen vanuit de wens om tot minder toezicht te komen gemakkelijk aangepast. Bepleit wordt dat er behoefte is de ‘missie’ van het toezicht te herbevestigen als ‘bescherming bevolking’ in een ingewikkelde samenleving met veel ‘afhankelijkheden’. Daar dient het vertrekpunt voor de ontwikkeling van het toezicht te liggen.
Inhoud
- 1 Twee soorten: ‘autoriteiten’ en ‘inspecties’
- 2 Doctrines in het Nederlandse toezichtdiscourse Deze doctrines zijn in het bijzonder ontwikkeld in adviescommissies die zich de laatste tien jaar over toezichtvraagstukken gebogen hebben. Vast te stellen is dat de nieuwe toezichthouders rijkelijker bedeeld zijn met studies en analyses over de aard en inrichting van het toezicht. Met name vanuit de (bestuurs)juridische discipline is er een hele reeks van beschouwingen, studies en oraties. Als voorbeeld noem ik het rijk gedocumenteerde proefschrift van A.T. Ottow, Telecommunicatietoezicht. De invloed van het Europese en Nederlandse bestuurs(proces)recht, Den Haag: Sdu Uitgevers 2006Telecommunicatietoezicht. De invloed van het Europese en Nederlandse bestuurs(proces)rechtDen HaagSdu Uitgevers2006A.T.Ottow. Voor het toezicht zoals dat door inspecties uitgevoerd wordt ligt bij de studies vooral het accent op de relatie van het toezicht tot de primaire processen. Zie bijvoorbeeld de oratie van F.J.G. Janssens, Toezicht in discussie. Over onderwijstoezicht en Educational Governance, oratie Universiteit Twente 2005. Ook is interessant vast te stellen dat tussen de juridische onderzoekers van het toezicht en de ‘anderen’ weinig verwijzing bestaat.
- 3 Variatie in de organisatie van het toezicht
- 4 Gemeenschappelijke problematiek
- ↑ Naar boven
Tijdschrift voor Toezicht |
|
Diversen | De positionering van het overheidstoezicht: is een revitalisering van het discourse over toezicht gewenst? |
Trefwoorden | overheidstoezicht, Nederlandse toezichtdiscourse, formele positie toezichthouder |
Auteurs | Prof. dr. ing. F.J.H. Mertens |
Auteursinformatie |