-
Samenvatting
Delegatie onder het vereiste van goedkeuring bij wet betekent dat de formele wetgever regelgevende bevoegdheid delegeert (aan de regering of een minister), maar dat er vervolgens een wetsvoorstel moet komen om de algemene maatregel van bestuur of ministeriële regeling ‘goed te keuren’. In deze bijdrage wordt de historie van deze figuur belicht en wordt aan de hand van casuïstiek ingegaan op de bedoeling en de toepassing ervan. Het is een zeldzame figuur, waar de wetgevingspraktijk niet altijd goed raad mee weet. De modelbepaling in de Aanwijzingen voor de regelgeving roept enkele vragen op. Een conclusie is verder dat de goedkeuring maar beter niet kan worden gecombineerd met andere onderwerpen.
Inhoud
- 1. Inleiding
- 2. Wat is delegatie onder het vereiste van goedkeuring bij wet?
- 3. Historie en praktijk
- 4. Mogelijke nadelen
- 5. Terminologie
- 6. Termijnstelling voor indiening goedkeuringswetsvoorstel
- 7. Verwerping of intrekking van het goedkeuringswetsvoorstel
- 8. Combineren van de goedkeuring met andere onderwerpen
- 9. Slot
- ↑ Naar boven
RegelMaat |
|
Practice | Delegatie onder het vereiste van goedkeuring bij wet |
Trefwoorden | Aanwijzingen voor de regelgeving, Voorhangprocedures, Fiscale wetgeving, Wet op de omzetbelasting 1968, Grondwet, Raad van State, Goedkeuringswetten |
Auteurs | Mr. T.C. Borman |
DOI | 10.5553/RM/0920055X2020035005006 |
Auteursinformatie |