-
Samenvatting
De regering heeft in 2015 het Besluit experiment promotieonderwijs gelanceerd. Anders dan het opschrift doet vermoeden, lijkt dit experiment niet of nauwelijks van doen te hebben met de kwaliteit van het onderwijs aan promovendi of met de bijdrage die promotieonderwijs levert aan het verbeteren van Nederlandse proefschriften. Veeleer lijkt het erop dat gepoogd wordt om te bezien of door promovendi hun status van werknemer te ontnemen, de kosten voor universiteiten kunnen worden gedrukt en het aantal promoties kan worden verhoogd. De tussenevaluatie van het experiment is op dit punt weinig kritisch en objectief. Daarmee is niet gezegd dat een wettelijk experiment met het labelen van promotieplaatsen en het monitoren van de effecten van onderwijs aan promovendi geen nut zou kunnen hebben, zoals ik verdedig aan de hand van het voorbeeld van het promoveren op het gebied van het Nederlandse recht.
Inhoud
- 1. Experimentwetgeving
- 2. Risico’s van experimenteren
- 3. Experimenteren met promotiestudenten
- 4. Opzet
- 5. Doel en achtergrond van het experiment promotieonderwijs
- 6. Eisen in de Aanwijzingen aan experimentwetgeving
- 7. De (tussen)evaluatie
- 8. Verbetering van promotieonderwijs?
- 9. Experimentwetgeving voor de rechtswetenschap?
- 10. Conclusie
- ↑ Naar boven
RegelMaat |
|
Case | Het wettelijk experiment rond de promotiestudent |
Trefwoorden | experimentwetgeving, promotiestudenten, werknemerpromovendi, wetsevaluatie |
Auteurs | Prof. dr. R.A.J. van Gestel |
DOI | 10.5553/RM/0920055X2020035001005 |
Auteursinformatie |