Inhoud
- 1. Inleiding
- 2. De klachtplicht bij verbintenissen in het algemeen (art. 6:89 BW) en bij non-conformiteit (art. 7:23 BW)
- 3. Wettelijke klachtplichten zijn vormen van rechtsverwerking
- 4. Ratio van de klachtplicht: van bescherming van de verkoper/debiteur naar aandacht voor het belang van de koper/crediteur
- 5. Start klachtplicht: niet bij ieder gebrek, maar bij een gebrek in de verschuldigde prestatie
- 6. Start klachtplicht: kennis van de inhoud van de contractsverhouding?
- 7. Start klachtplicht: ontdekken of redelijkerwijs behoren te ontdekken
- 8. De lengte van de onderzoekstermijn
- 9. De lengte van de klachttermijn
- 10. Stelplicht en bewijslast: de Hoge Raad houdt ten onrechte voet bij stuk
- 11. Slotbeschouwing: herziening van de wettelijke klachtplichten gewenst
- ↑ Naar boven
Contracteren |
|
Artikel | De klachtplicht onttroond – enige beschouwingen naar aanleiding van HR 8 februari 2013, ECLI:NL:HR:2013:BY4600 (Van de Steeg/Rabobank) |
Auteurs | Prof. mr. R.P.J.L. Tjittes en J. Kampman LL.B. |
Auteursinformatie |