-
Samenvatting
De brede blik van het mededingingsrecht op het begrip ‘overeenkomst’ is het onderwerp van Paul Lugard, die daarmee de bijzondere belangstelling van Grosheide voor het brede in het recht belichaamt. Moeten horizontale overeenkomsten en verticale overeenkomsten in dit kader verschillend worden bezien? Lugard voert ons langs de klassieke benaderingen van Bayer en Volkswagen II en stelt zich vervolgens de vraag of de recente Nintendo-zaak ons tot andere gedachten zou moeten brengen. Welke rol speelt de werkelijke wil van de distributeur? Voor gewone civilisten, dolend in het onherbergzame mededingingsrecht, welhaast duizelingwekkende vragen. Gelukkig is Grosheide bepaald geen gewone civilist.
Inhoud
- 1. Inleiding
- 2. Het begrip ‘overeenkomst’ in het mededingingsrecht
- 3. Horizontale overeenkomsten
- 4. Verticale overeenkomsten
- 5. Het Nintendo-arrest van het Hof van Justitie van 10 februari 2011Zaak C-260/09P Activision Blizzard Germany GmbH (voorheen CD-Contact Data GmbH)/Commissie (2011).
- 6. Conclusie
- ↑ Naar boven
Contracteren |
|
Artikel | Bewijs voor mededingingsbeperkende overeenkomsten. Vooral verticale |
Trefwoorden | mededingingsrecht, horizontale en verticale overeenkomsten, Nintendo-zaak, Distributeur |
Auteurs | Mr. H.H.P. Lugard |
Auteursinformatie |